Львівська залізниця
Львівська залізнична магістраль — найстаріша в Україні. Перший поїзд прибув до Львова 4 листопада 1861 року з Відня. У 1866 р. було прокладено гілку до Чернівців, а у 1869 — до Бродів.Перший пасажирський поїзд з чотирьох вагонів під назвою «Ярослав» прибув з Перемишля до Львова 4 листопада 1861 р. На всіх станціях його курсування — в Медиці, Мостиськах, Судовій Вишні, навіть у Мшані поїзд вітали сотні селян, приїздом «сталевого коня» захоплювались і місцеві музиканти. З цієї дати почався літопис Львівської залізниці, її доля. З цього часу вона продовжувала розвиватись і не лише на західних, але й на східних, північних теренах. Коли звучали фанфари з приводу народження залізничного первістка у Східній Галичині, англійські інженери представили на затвердження технічний план будівництва магістралі, що з'єднала б Львів з Чернівцями. Проект було затверджено і за два роки уклали залізничне полотно протяжністю 267 км. 1 вересня 1866 р. від Львівського вокзалу відправився перший поїзд, який через дев'ять годин вже зустрічали в Чернівцях. На початку 20 століття назріла необхідність будівництва нового вокзалу у Львові. Нову споруду було здано 26 березня 1904 року. Вокзал вважався одним із найкращих у Європі, як з архітектурної, так і з технічної точок зору.
Перед Першою Світовою війною у Східній Галичині проклали 2676 км залізничних шляхів. 1 вересня 1939 року на залізницю Львова впали нацистські бомби. Було зруйновано вокзал, товарну станцію, станції Клепарів і Підзамче. Після зайняття міста радянськими військами почалося відновлення Львівської залізниці. До кінця 1939 року вузьку західноєвропейську колію перевели на широку. Тоді ж перші пасажирські поїзди пов'язали Львів з Києвом та Москвою. У 1940 р. уряд Радянського Союзу виділив на реконструкцію Львівської залізниці 50 млн рублів.
22 червня 1941 р. німецькі бомби знову впали на Львівський вокзал. Бомбили і обстрілювали Красне, Самбір, Стрий, а вже з липня всю Західну Україну окупували німецькі війська. Лінії Ковель — Здолбунів та Ковель — Сарни стали стратегічними між Рейхом та Східним фронтом.
У 1953 році Міністерство шляхів сполучення провело укрупнення залізниць. Ковельська залізниця, що складалася з Ковельського, Сарненського і Здолбунівського відділків, увійшла до складу Львівської залізниці.
У 1973 р. Львівську залізницю було нагороджено орденом Трудового Червоного Прапора. У 1978 р. відкрився обчислювальний центр дороги. У 1981 р. розроблено комплексну систему ефективного використання вагонів (КСЕВВ), а також базові стандарти підприємств і станцій.
На станції Мостиська II Львівської залізниці на початку XXI століття встановлено пристрій переводу колій, який забезпечує прийом залізничних вагонів з автоматичним колесорозсувним пристроєм типу SUW2000 з колії 1520 мм на колію 1435 мм і у зворотному напрямку. Це дає можливість істотно зменшити час подорожі, збільшити кількість пасажирських рейсів прямого сполучення між Україною, країнами СНД та державами Європи. Тепер час переходу поїздів із широкої колії (СНД) на європейську скорочено з 4-х годин до 30 хвилин.
10 цікавих фактів про Залізничний вокзал Львова.
1. Перший вокзал на території сучасної України.
2. На львівській говірці головний вокзал називали Двірець.
3. Лінія з Відня до Львова мала бути збудована до 31 грудня 1863 року. Після цього місто мало бути сполучене з Бродами, Чернівцями та іншими містами коронної землі.
4. У 1858 році цісарсько-королівське Привілейоване товариство Галицьких залізниць імені Карла Людвіга отримало концесію на будівництво вокзалу у Львові. Будівництво велося на заболоченому узгір'ї.
5. Відкриття вокзалу відбулося одночасно з відкриттям руху Галицькою залізницею імені Карла Людвіга на ділянці Перемишль — Львів, 4 листопада 1861 року.
6. У 1866 році відкрито рух до Чернівців, у 1869 році — до Бродів і кордону з Російською імперією, у 1881 році — до Тернополя і Підволочиська.
7. Персонал вокзалу складав 38 осіб: начальник, 26 службовців, 10 наглядачів і лікар.
8. У 1902 році на місці старого вокзалу було розпочато будівництво нового. Стара споруда несправлялася зі своїми функціями і було прийнято рішення про будівництво нового вокзалу, який ми бачимо зараз. Будівельні роботи виконувала фірма Івана Левинського, Альфреда Захаревича та Юзефа Сосновського.
9. Вокзал було відкрито 26 березня 1904 року. Після відкриття він був одним з найсучасніших у Європі
10. 20 червня 1915 року вокзал підпалили відступаючі війська Російської імперії. Споруда також значно постраждала врезультаті польсько-української війни 1918—1919 років, та Другої Світової Війни. У 2003 році, до сторіччя споруди, вокзал було відреставровано.